Raw eller jpeg

Jag fick en frågan om jag inte kunde berätta vad RAW är för något. Och självklart kan jag göra det!

Raw är ett filformat precis som jpeg.
När du fotar i Raw så blir filerna mycket större än om du skulle fota i jpeg istället. Och det beror på att raw formatet sparar all information om din bild medans jpeg endast sparar en liten del av bilden.
Om man fotar i Raw format så behöver man ha ett program som kan konventera om filerna till jpeg för att man ska kunna se och använda sig utav bilderna. Adobe Bridge är ett program som läser av raw filer, härifrån kan du också öppna bilderna i Camera Raw som är ett pluginprogram till Photoshop. I Camera Raw redigerar man sin bild innan man öppnar upp den i Photoshop.

Bilderna nedan visar ett bra exempel på detta.


1. Såhär såg bilden ut när jag hade fotat bilden. Ingen redigering här inte.
2. Här ser ni samma bild bara att den här är redigerad i Camera Raw. Jag har redigerat ljus, kontrast, färger m.m.

Fördelar med Raw:
- Mer information om bilden när den sparas.
- Man kan redigera sina bilder bättre.

Nackdelar med Raw:
- När man fotar i Raw så blir bilderna väldigt stora eftersom att man sparar såpass mycket information om bilden.
- Alla program kan inte hantera raw filer.

Om det är så att du vill testa att fota i Raw så kör bara! När du väl testat och förstår så kommer du Aldrig vilja gå tillbaka till jpeg igen. Hur du ställer in kameran så att den fotar i raw format är olika beroende på vilken kamera du använder dig av. Men kika i manualen du fick när du köpte din kamera så står det där.

Dessutom så kan ni kika på den här filmen. Börja titta från ca 4:27 och frammåt. Killen i filmen berättar ungefär det jag har skrivit här.
Ni kan också köpa dvd:n "Allt om Raw" hos Moderskeppet om ni vill börja fota i Raw.
Sen kan ni säkert hitta en massa information på nätet om ni söker på google och liknande idor.

Hoppas det här var till någon hjälp. Kram



Linnéa    •     •   http://capturedmoment.blogg.se/

Tack så jättemycket!:) supersnällt!:D










Kom ihåg mig?
Här skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och något om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se

HannaVic logotype